MOMENTKOFFIE

Geplaatst op 28 december 2005 door Klaas Kornaat en Reinard Maarleveld
In 1951 gaat de koffie van de bon. Nederlanders kopen vooral koffiebonen, die thuis worden gemalen in de koffiemolen.

 
In 1951 gaat de koffie van de bon. Nederlanders kopen vooral koffiebonen, die thuis worden gemalen in de koffiemolen. Met de hand, want elektrisch malen, menen veel mensen, kan nooit goed zijn.
Technische vooruitgang wordt altijd met het nodige wantrouwen bekeken. Centrale verwarming mag dan voordelen bieden, kolenwarmte is ook “gezellige warmte”. Met een wasmachine ben je misschien wel eerder klaar, maar het witte goed wordt pas echt schoon dankzij kooksop, wasbord en wringer.
 
De folder voor Momentkoffie van Niemeijer speelt in op de veranderende opvattingen over het huishouden: “In Amerika is het technisch vernuft er steeds op gericht om de huisvrouw het leven te vergemakkelijken.”
 
De tekstschrijver wuift voor de hand liggende bezwaren van geïnteresseerde lezers weg. Allereerst gaat het om echte koffie want “Amerika heeft de modernste machines om van pure, vers gebrande koffie, van hoogfijne kwaliteit, de allerbeste poederkoffie te maken.” Geen gewone kwaliteit, maar “hoogfijne kwaliteit” want de jaren van crisis en oorlog liggen nog vers in het geheugen. Daarbij is het goedkoop, want “U neemt precies zoveel als U nodig hebt voor ’n lekker kopje.”
 
“Zó uit Amerika!”is een aanbeveling op zich, want alle goede dingen komen in de jaren vijftig uit Amerika. Vrijheid en Vooruitgang voorop. Het blik Niemeijer Momentkoffie wordt dan ook afgebeeld tegen een achtergrond van wolkenkrabbers. Hoogbouw heeft de toekomst.
 
En Momentkoffie, natuurlijk.
 
 
Beeld: verzameling Klaas Kornaat
Tekst: Reinard Maarleveld
 
Bericht geplaatst in: artikel, column