VERSE GESCHIEDENIS VOOR HET ONDERWIJS!

Geplaatst op 19 augustus 2011 door Monique Deege
Verse geschiedenis voor het onderwijs!
Laat uw leerlingen verse geschiedenis zien: zo uit de grond!
Foto: Hazenberg Archeologie

Bezoek met uw leerlingen de opgraving in Bijsterhuizen, bij Nijmegen.


Beste docenten,
 
Aan de rand van Nijmegen (Bijsterhuizen) vindt op dit moment een opgraving plaats. Omdat een archeologische opgraving maar een beperkte tijd duurt, is rondleiden op het terrein altijd passen en meten. Maar we doen het ontzettend graag. En het is gratis. Vandaar dit bericht om u op de bezoekmogelijkheid te wijzen.
 
De komende maanden staan de volgende data voor scholen op ons programma: 
2 september, 
16 september, 
14 oktober en 
4 november
 
De beschikbare tijdstippen zijn op elk van deze dagen: 9.30 uur, 10.30 uur, 11.30 uur en 13.00 uur. De rondleidingen zijn gratis, maar reserveren via onze website www.archeologiebijsterhuizen.nl of via een mail naar mij is nodig (zie adressen hieronder). 
 
Als docenten zich willen aanmelden, willen wij graag de volgende gegevens van u ontvangen via de mail:
- Naam en adres van de school
- welke groep/klas komt er
- hoeveel leerlingen en hoeveel begeleiders
- een mailadres + telefoonnummer om zaken te kunnen afstemmen.
 
Leerlingen kunnen tijdens een bezoek met eigen ogen zien dat de geschiedenis niet alleen in boeken en archieven wordt bewaard, maar ook uit de grond komt (en dat er zowaar iets is als 'verse geschiedenis'!). Omdat de archeologen bezig zijn terwijl ze langskomen, komt ook de moderne manier van werken aan bod en zal geen bezoek hetzelfde zijn. En dat een opgraving altijd spannend is en blijft, moge blijken uit de vondsten die tot nu toe worden gedaan (zie de website en de tweets).
 
Bij de rondleidingen voor schoolgroepen sluit ik zoveel mogelijk aan bij het lesmateriaal dat voor geschiedenislessen wordt gebruikt en zorg voor verwijzingen naar de tijdvakken en de onderwerpen uit de Canon. Zo sluit een bezoek ook aan op de reguliere lessen. 
 
Met hartelijke groet,
 
Monique Deege
 
Bericht geplaatst in: artikel, nieuwtje, agenda, feniks docenten