UN LONG DIMANCHE DE FIANçAILLES

Geplaatst op 10 mei 2005
Een zoektocht van Mathilde naar haar verloofde Manech, die in de Eerste Wereldoorlog aan het front ter dood werd veroordeeld wegens zelfverminking.
Plaats in de tijd
Un long dimanche de fiançailles, vrij vertaald ‘een lange verloving’, beschrijft de zoektocht van Mathilde naar haar verloofde Manech, die in de Eerste Wereldoorlog aan het front ter dood werd veroordeeld wegens zelfverminking. Manech werd met vier andere soldaten het niemandsland bij loopgraaf 108 (Bingo Crépuscule) ingestuurd. Na de oorlog gaat Mathilde als een soort detective op zoek naar de waarheid: haar intuïtie vertelt haar namelijk dat Manech niet dood is..
Plot
Mathilde groeit op bij haar oom en tante: haar ouders zijn omgekomen bij een brand in een metrostation. Zij heeft als kind weinig vriendjes, omdat zij door polio mank loopt. Manech negeert als enige haar handicap; Mathilde en Manech worden hierdoor onafscheidelijk. Hun geluk wordt plotseling verstoord als Manech wordt opgeroepen voor militaire dienst aan het Somme-front. Om de dood te ontsnappen, steekt Manech zijn hand met daarin een brandende sigaret uit de loopgraaf. Hij hoopt dat hij, door zijn verwonding ongeschikt om door te vechten, naar huis mag. Zelfverminking werd echter door het Franse opperbevel gezien als een vorm van desertie, en Manech wordt samen met vier andere soldaten ter dood veroordeeld. De vijf worden het niemandsland tussen de eigen en vijandelijke loopgraven ingestuurd.. Mathilde begint in 1919 een moeilijke en lange zoektocht om definitief bewijs te krijgen van de dood van Manech en de omstandigheden waaronder dit gebeurde. Door te spreken met ooggetuigen en met behulp van tot staatsgeheim verklaarde documenten, komt ze uiteindelijk achter de waarheid.. De afloop van de film moet u zelf gaan bekijken; als u dit hier al zou lezen, is uw kijkplezier en de opbouwende spanning tijdens de film weg.
Historische werkelijkheid
Un long dimanche de fiançailles is gebaseerd op de roman van Sébastien Japrisot. Om een zo realistisch mogelijk beeld van de Eerste Wereldoorlog, de loopgravenoorlog en Parijs in 1920 te geven, is veel research gedaan. De film is zo bijzonder, omdat de uitzichtloosheid van de Eerste Wereldoorlog met (relatief) weinig beelden van de loopgraven treffend wordt neergezet. De zoektocht van Mathilde neemt het grootste deel van de ruim twee uur durende film in beslag, en voert de kijker mee op reis. Door het liefdesverhaal in de film, wordt de Eerste Wereldoorlog gepersonaliseerd. Hoewel de film al enkele maanden geleden in de bioscoop kwam, is hij nog steeds te zien in een aantal zalen. Als u nog de gelegenheid hebt, raad ik u aan de film in de bioscoop te gaan zien en niet te wachten tot de film op DVD uitkomt. Het Dolby Surround-effect in de bioscoop zorgt er bij de ontploffingen op het slagveld voor dat het lijkt of je er zelf bijbent.. Un long dimanche de fiançailles is een echte aanrader!
Bericht geplaatst in: filmrecensie