HEARTS OF IRON II

Geplaatst op 13 maart 2005
Het herschrijven van de geschiedenis is wel mogelijk in Hearts of Iron II, maar de historische werkelijkheid wordt zeker niet uit het oog verloren
‘Hearts of Iron II kent geen gelijke in strategy games die zo diepgaand, historisch accuraat, diplomatisch en realistisch is!’ Voorzien van deze aanbeveling ontving ik Hearts of Iron II van de distributeur van het spel, DOCK7. Als RTS-fan en historicus heb ik het spel getest, om er achter te komen of het spel inderdaad historisch verantwoord genoemd mag worden.
 
De handleiding bij HoI II is geschreven door een gamer, waardoor de verschillende onderdelen van het spel helder en (relatief) kort worden uitgelegd. Het spel kent vier hoofdaspecten: de productie van wapens en het vormen van legers, het ontwikkelen van nieuwe wapens, diplomatie en het voeren van veldslagen. Uniek aan het spel is, dat de speler uit 175 (!) landen kan kiezen om mee te spelen. Elk land is bovendien opgedeeld in provincies. Niet alleen met voor de hand liggende grootmachten als Duitsland, Japan, de Verenigde Staten en de Sovjetunie kan worden gespeeld, maar ook bijvoorbeeld als Nederland, Perzië of Mantsjoerije. Uiteraard is de invloed van kleine landen op zich beperkt, maar als de speler er in slaagt toe te treden tot één van de bondgenootschappen, kan gezamenlijk worden gestreden. Uit de tutorial van het spel wordt duidelijk, dat in HoI II aan alles is gedacht. Helaas is de tutorial te kort om de speler goed voor te bereiden op de campagnes die volgen..
 
Enigszins onwennig begon ik hierdoor aan de eerste campagne van het spel, die zich in 1936 afspeelt. Het vroegtijdig afstoppen van het Derde Rijk leek mij wel een uitdaging. HoI II loopt van 1936 tot 1948, dus de speler heeft in deze campagne twaalf jaar om dit te realiseren. Handig hierbij is, dat de snelheid waarop de tijd in het spel verstrijkt in te stellen is. Dit is maar goed ook: in HoI II moet de speler namelijk veel aspecten tegelijk in de gaten houden. De diplomatieke status tussen het land waarmee gespeeld wordt en de andere landen kent verschillende stadia: zo zijn er niet-aanvalsverdragen getekend en wordt de integriteit van diverse landen door haar bondgenoten gegarandeerd. Het aanvallen van één land heeft hierdoor vaak (ongewenste) neveneffecten! De (buitenlandse) politiek, regeringsvorm en andere kenmerken van elk land zijn bepaald door het karakter van de regeringsleider en zijn kabinet. Van elk van de regeringsleiders en ministers is een korte historische schets gemaakt en ieder persoon brengt zijn eigen positieve en negatieve invloeden mee. Veldslagen worden uitgevochten door isometrisch weergegeven eenheden. Bij een aanval kan de speler er voor kiezen eenheden uit aangrenzende provincies de aanval te laten ondersteunen. De nadruk ligt bij HoI II sterk op het strategische element: grafisch worden de gevechten vrij eenvoudig weergegeven. Hierdoor zijn de systeemeisen voor het spel laag, en is het spel ook toegankelijk voor mensen met een enigszins verouderde pc. Het veroveren van provincies levert een hogere industriële capaciteit op, en de mogelijkheid nieuwe legers te creëren. Belangrijke strategische provincies leveren bovendien overwinningspunten op.
 
Ook het gevecht om Groot-Brittannië ontbreekt niet
 
De productie van nieuwe wapens en militaire strategieën speelt eveneens een belangrijke rol in het spel. Om een nieuw wapen te ontwikkelen moet de speler een team van wetenschappers aan het werk zetten. Hierbij kan gekozen worden voor historische industriegiganten zoals in het geval van Duitsland bijvoorbeeld Krupp en Messerschmidt. Tevens kunnen historische wetenschappers aan het werk worden gezet. De productie van een nieuw wapen wordt beperkt door de historische realiteit: als een wapen in werkelijkheid pas in 1942 is uitgevonden, duurt het lang om dit wapen te ontwikkelen als de speler de ontwikkeling al start in 1936. Het is hierdoor wel mogelijk het wapen eerder te ontwikkelen dan in de historische werkelijkheid het geval was, maar binnen grenzen.
 
Conclusie
Het herschrijven van de geschiedenis is wel mogelijk in HoI II, maar de historische werkelijkheid wordt zeker niet uit het oog verloren: historische gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld het uitbreken van de Spaanse burgeroorlog, dwingen de speler tot een standpunt. Doordat het mogelijk is met alle betrokken partijen in een conflict te spelen, kan bijvoorbeeld het Ardennen-offensief een andere wending gegeven worden. HoI II is een complex spel, waarvoor de speler echt de tijd moet nemen. Dit is echter zeker de moeite waard: HoI II behoort mijns inziens tot de giganten in zijn genre!
 
Minimale systeemeisen: Windows 98/ME/2000/XP
Pentium III 450 Mhz
128 Mb RAM
600 Mb vrije ruimte op harddisk
4 Mb videokaart (DirectX compatible)
Geluidskaart (DirectX compatible)
DirectX 9.0 of hoger (meegeleverd op cd)
Bericht geplaatst in: artikel