LA VITA è BELLA

Geplaatst op 1 maart 2005 door Reinard Maarleveld
La Vita è Bella (Roberto Benigni, 1998) is een prachtige film waarin humor en drama goed samengaan. Deze opdracht concentreert zich op de vraag in hoeverre Benigni de historische werkelijkheid vertekent. De regisseur-acteur geeft daar zelf overigens een heel goed antwoord op in een interview dat op de DVD staat.
La Vita è Bella (Roberto Benigni, 1998) is een prachtige film waarin humor en drama goed samengaan.
 
Guido weet op een romantische manier zijn "principessa" Dora te veroveren. Als joodse kelner en later boekhandelaar krijgt hij steeds meer te maken met de gevolgen van het fascisme. Uiteindelijk wordt hij met zijn familie gedeporteerd. Guido houdt zijn zoontje voor dat het allemaal een spel is...
 
Deze opdracht concentreert zich op de vraag in hoeverre Benigni de historische werkelijkheid vertekent. De regisseur-acteur geeft daar zelf overigens een heel goed antwoord op in een interview dat op de DVD staat.
 
In ieder geval goed te gebruiken voor 3hv
Italië, 1938. Een man vol vitaliteit en vrolijkheid verlaat het Toscaanse platteland om zijn geluk te beproeven in de stad. Guido, want dat is zijn naam, droomt ervan om een bibliotheek te openen maar in afwachting wordt hij aangenomen als kelner in het Grand Hôtel. Hij wordt verliefd op een lerares, Dora, voorbestemd om te trouwen met een parvenu (een rijke stinkerd die alleen voor zichzelf leeft). En zoals in alle sprookjes gaat hij haar ontvoeren op de dag van haar verloving... en ze trouwen en hebben samen een zoontje: Giosuè. Vijf jaar later worden de rassenwetten van kracht in het land en het gezin wordt gedeporteerd en gescheiden...

Hoofdvraag
In hoeverre geeft de film een goed beeld van de historische werkelijkheid (in het bijzonder van de toestand in de Duitse concentratiekampen)?
 
Deelvragen
1. Welke hoofdpersonen komen er in de film voor? Geef van elk van hen een korte karakterbeschrijving.
2. Wat is, kort samengevat, het verhaal van de film?
3. Welke concrete historische gebeurtenissen zijn in de film verwerkt?
4. Welke zaken kunnen volgens jou niet echt zijn gebeurd?
5. Verzamel minstens twee andere historische bronnen waarmee je kunt controleren in hoeverre het verhaal historisch juist is.
6. Kun je achterhalen wat de doelstelling van de regisseur was? Wilde hij een historisch document maken of niet?
7. Beantwoord nu de hoofdvraag!

Werkwijze
Lees de opdracht goed door.
Stel een groep van liefst 2, maximaal 3 personen samen.
Verdeel alvast de taken (deelvragen).
Maak tijdens de film aantekeningen.
Gebruik als naslagwerk in eerste instantie je geschiedenisboek. Daarnaast is een encyclopedie ook heel handig.
Vermeld altijd je bronnen (titel van het boek, de auteur en plaats en jaar van uitgifte)! Ook url's (adressen) van Internet-sites.
 
Omvang
Ca. 4 pagina's getypt A4.
 
Beoordeling
Telt mee als een proefwerk (2x). Per voldoende beantwoorde deelvraag krijg je 4 punten (totaal 24 punten). Voor een goed onderbouwd antwoord op de hoofdvraag krijg je 10 punten. Daarnaast steeds 2 punten voor bronvermelding, verzorging (layout) van je onderzoek en een goede samenwerking in de groep. Totaal kun je dus 40 punten halen.
 
Inleverdatum
3 weken na het uitdelen van deze opdracht.

 
Bericht geplaatst in: artikel