CBS ERKENT FOUT VIETNAM-VERLEDEN BUSH

Geplaatst op 21 september 2004
De grote Amerikaanse televisiezender CBS heeft maandag erkend een fout te hebben gemaakt in een bericht over het Vietnam-verleden van president Bush.
De grote Amerikaanse televisiezender CBS heeft maandag erkend een fout te hebben gemaakt in een bericht over het Vietnam-verleden van president Bush.

De zender presenteerde in een programma van tv-icoon Dan Rather 'memo's' waaruit moest blijken dat Bush als jong lid van de Nationale Garde weinig presteerde en dat hem hand boven het hoofd werd gehouden, waardoor hij niet naar Vietnam hoefde.

De memo's zouden afkomstig zijn van een voormalige commandant van Bush in Texas, de latere luitenant-kolonel Jerry Killian die in 1984 overleed. In de memo's zou Killian de indruk hebben gewekt dat hij niet te spreken was over de prestaties van Bush bij de Nationale Garde. De meerderen van Killian zouden druk op hem hebben uitgeoefend om daarover niet uit de school te klappen.

Al snel ontstond ophef over de authenticiteit. Zo was een lettertype te zien in de papieren dat destijds nog niet bestond. De weduwe en zoon van Killian vochten de echtheid van de documenten aan. Volgens de krant The Washington Post was de weduwe van Killian "furieus" over de CBS-uitzending.

Bron: Nu.nl
Meer op de website van Nu.nl
Bericht geplaatst in: nieuwtje